Det lilla vänliga.

Mycket lär man sig av att arbeta i affär. En av sakerna är att det alltid lönar sig att vara trevlig som kund. Personalen blir direkt positivt inställd till dig och du får en bättre service. Man kommer långt på ett "hej", "kan du..?" eller "tack för hjälpen".

Ni skulle fårvånas över hur många människor det finns som inte vet hur man beter sig. Istället för att fråga;"Ursäkta, var finns bilavdelningen?" som en normal funtad människa lägger fram det, får man "frågan" i ett irriterat ord;"Bilavdelningen?!". Då får jag lust att säga; "Ja, vadå bilavdelningen?". Men, kundvänlig som man är svarar man "Javisst, den här vägen!". Eller när man får ett "Hallå, den här varan är faktiskt 5 kr billigare på Maxi!!", vill jag svara;"Men vad gör du då här?".

Väl framme vid kassan är det många som undviker all typ av konversation:
"Var det bra så?"
Tystnad.
"Vill du ha en påse?"
Tystnad.
"Hejdå"
Personen har redan lämnat butiken.

När jag handlar är jag numera nästan överdrivet trevlig, men tio gånger heldre det än motsatsen. Efter en slitig arbetsdag vet jag vad skillnaden mellan en slitsam bra dag och en dålig sådan. En vänlig själ kan förändra en timme, åtta stycken förändrar en hel dag. Tänk på det nästa gång ni handlar.

Kommentarer
Postat av: Charming man

Kolla min sida för julklappstips.

2007-12-05 @ 21:55:26
URL: http://failures.blogg.se
Postat av: hanni

Kolla gärna in den nya kändis bloggen :)

2007-12-05 @ 22:01:34
URL: http://kandisarochskvaller.blogg.se/
Postat av: klara j-r

gud så tråkiga kommentarer du får på ett sånt bra inlägg! jag håller med och brukar försöka vara jättetrevlig mot folk som står i kassor eller jobbar i resturang.

2007-12-05 @ 22:20:08
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: Syss

Kunde inte hålla med dig mer! Det borde finnas ett typ av körkort för livet. Innan man får rösta, dricka alkohol och köra bil skall man klara av "livets körkort". Där skulle det ingå att man klarar av artighet, medmänsklighet, empati och normal trevlighet, dvs i mina ögon helt själklara egenskaper hos en normal och vettig människa!

KRAM

2007-12-06 @ 09:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0