Mina egenheter.

Jag har blivit utmanad av Clara att nedteckna sex av mina egenheter. En lätt match för en unik varesle som jag:

1. När jag borstar tänderna avslutar jag alltid med att slå tandborsten i handfatet med en speciell rytm. Vet inte hur det började men det har jag gjort så länge jag kan minnas.

2. Jag är otroligt pedantisk som person. Städa tillhör en av mina sysslesättningar, för att inte tala om att sortera papper, sätta in dem i pärmar med snygga etiketter. Jag har elva kuddar på sängen som måste ligga på samma sätt varje dag när jag bäddar. Redan som liten hjälpte jag mamma och pappa att vika tvätt och skrubba golvet. Och vad behöver man för detta? Jo, ett bra och välsorterat städföråd. Därför har jag tre skurtrasor och sex (??) tvättsvampar i olika färger - färgkodade - en för varje användningsområde. Och ifall någon skulle få för sig att städa hos mig sitter det en instruktion på insidan av min skrubb. Annars kanske den gröna svampen används på diksubänken och den röda i vardagsrummet, ve och fasa!

3. Jag sover ganska oroligt. När jag var mindre gick jag ofta i sömnen och håller gärna låda även när jag slocknat. Men förra året tog min orolighet en ny och ganska farlig vändning. Jag vaknade en morgon och hade skruvat ut glödlampan ur sänglampan. Total livsfara eftersom jag inte drar ut kontakten! Situationen förvärrades och en morgon vaknade jag av att jag monterat ner hela sänglampan från väggen. Sedan dess är jag livrädd att jag ska göra om samma sak och att jag kanske ska komma åt strömmen. Därför måste jag numera dra ut kontakten till lampan innan jag somnar...

4. Jag som annars är ganska tuff är ofantligt rädd för åska. Ja, det är sant. Det är någonting obehagligt med oväder som vi människor inte kan styra över. Jag tror att blixten ska slå ner, spränga min TV, tända eld på huset och döda oss alla. Denna situation löser jag genom att få panik, dra ut alla kontakter i lägenheten och sedan inte kunna sova på två dagar (för tänk om det skulle börja åska när jag sover, vem ska då dra ut kontakterna ocg rädda mänskligheten?). Det går väl ann i min lilla 2:a, men det jag ett stort projekt att plugga ur allt elektriskt i mamma och pappas stora villa på 250 km2.

5. Jag kan bli lite väl miljömedveten ibland och måste källsortera allt som bara går. Plast för sig, konservburkar, papper, plåt - ja, allt. Det är i och för sig bra, men när jag på kvällen slänger ett kvitto i en vanlig papperskorg och sedan ligger sömnlös och tänker på det hela natten, då har det gått för långt. Det slutar ofta med att jag måste gå upp och flytta över pappersbiten till pappersinsamlingen. Kanske konstigt - men många träd kommer att tacka mig.

6. Jag tror på tecken. Allt i från vilken låt som kommer på radion till vilka mail jag får - allt kan få mig att utropa "It´s a sign!!". Rätt textrad i rätt tillfälle skulle lätt kunna få mig att hoppa av utbildningen och en horoskop får mig att tro att olycka väntar runt hörnet. Fördelen med att leta tecken är att jag ofta kan tolka dessa efter vad jag vill att de ska säga mig. Ett bra sätt att indirekt ta egna beslut utan att behöva stå för dem.

Man ska våga vara lite udda. Klara, Frida och Olof, vad är era egenheter? Ni är utmanade!


Kommentarer
Postat av: Mamma åsa

Du är också ruggigt pryd, en av de få personer jag känenr som inte tål höra en fräckis.

Mamma

2007-11-27 @ 17:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0