Sorry Sebbe, men jag kan tänka själv.

Lyssnade på radion ikväll och en låt drog igång som jag tycker summerar upp lite av det patriarkat som vi lever i. Låten framförs av "idol-Sebastian", en artis som jag inte har mycket för av väl valda anledningar. Jag vet inte om ni någon gång verkligen har lyssnat på texten, men här kommer refrängen:

Do what you're told
Follow directions, obey the law
I let you win but you go too far
I know the deal, baby you're a star
But you're outta control,
you never do what you're told
Read the instructions, stay on the road
Think from above, not down below
I'm the man, gimme control
Baby baby please, just do what you're told


Sebastian var och spelade på Corona här i Umeå för två år sedan. Han spelade sin "hit" och spenderade resterande delen av kvällen vid baren och minglade runt. Arg och ständigt ute på krigsstigen banade jag mig fram till honom och frågade hur han tyckte att hans låt var utifrån ett jämställdhetsperspektiv (vill understryka att jag faktiskt hade en vänlig ton och sökte efter en givande diskussion). Tror det eller ej - han hade inget svar. Jag fick bara kommentaren att "det var liksom inte det som var grejen" med låten. Samtalet avslutades med att hans kompis fimpade på min sko.

Nej, det var kanske inte det som var grejen. Men det förändrar inte det faktum att han faktiskt sjunger om att kvinnan minsann ska lyda, följa mannens regler annars är hon "out of control". Hon tänker själv, hon går förlångt.

I'm the man, give me control. I hellsike heller. Jag vill inget annat än spy.

Kommentarer
Postat av: Annika

Ja, vi har pratat MYCKET om det där, jag och mina vänner. Tyvärr har jag aldrig haft något tillfälle att fråga honom om det, men jag hade kunnat gissa att det var just det som var hans svar - att han inte har något, alltså. Eftersom han just "does what he's told, follows directions". Utan att tänka själv överhuvudtaget. Som så många andra.

2007-11-19 @ 23:12:32
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Kajsa

Men! Det där har jag inte tänkt på. Inte alls. Och ändå har jag hört låten så många gånger. Shit vad olsk jag blev. Känns ju helt bisarrt att en svensk artist idag, i vårt moderna ocvh jämlika samhällem liksom ska få sjunga en sån låt! Meh!
Vet att det finns någon artist med typ New kids on the block som också är sådär töntigt korkad och dum.

2007-11-19 @ 23:32:30
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Ebba W.S.

Jag har lagt märke till texten förut. Nu har jag varit och läst igenom texten (länk nedan) och på mig så verkar det mer som om den handlar om någon som är trött på att bli trampad på och negligerad i ett förhållande och som nu själv vill ta kontroll över situationen och kräva respekt. För mig ligger det nära till hands att tro att det till synes lite manschauvinistiska i texten är ett lite "fräckt" iögonenfallande stilgrepp, medan själva andemeningen i låten snarare är det mer könsöverskridande "jag har fått nog, var mer kärleksfull mot mig annars lämnar jag dig". Mest för att jag har svårt att tänka mig att en vanlig slätstruken 80-talistsvenne som Sebastian skulle våga skriva något som verkligen är meningen att vara antifeministiskt, även om han innerst inne hade sådana åsikter. Men jag kanske bara tänker för snällt.

Postat av: Sara

Nej, jag håller faktiskt inte med. För mig känns det som ni "läser in" detta i låten, då jag inte alls har uppfattat den så. Jag tror han sjunger om någon som verkligen är "out of control", inte följer några lagar eller regler över huvud taget. Det enda jag isåfall tycker är lite ogenomtänkt är raden "I'm the man, give me control". Dock tror jag inte att det är menat så kvinnonedtryckande som du tror.
(och jag är ingen Sebastian-fan, det är inte därför).

2007-11-20 @ 07:58:50
Postat av: rakel

men FY! Det har jag aldrig tänkt på, i den låten. Huvva...

/Räjtch

2007-11-20 @ 08:37:28
URL: http://rakeleklund.blogg.se
Postat av: Elsa

näh fy fan vad äckligt! Jag har aldrig någonsin hört den här låten, har inte TV och lyssnar enbart på P1 på radio men gick in på länken som Ebba så vänligt bifogade.

För det första att ytterligare trycka på en idiotisk grej som att vi människor skulle vara så himla olika bara för att vi tillhör det ena könet eller det andra? ("We?re Venus and Mars
Standing on opposite planets") Hallå? 2007? vi vet idag att kvinnor och män är mer lika än olika, det finns större individskillnade än det någonsin kommer finnas skillnader mellan män och kvinnor. Lite hormoer och kroppsform bara ju!

Och Sara? Hur kan du missa könsapekten, läs bara följande meningar: "You?ve
Been wearing the pants
It was cool
But I?m taking them back" och "I?m the man, gimme control"

Bannlys skiten, hets mot människosläktet!!

2007-11-20 @ 10:40:11
Postat av: klara

jag har också funderat på den där texten! men eftersom jag aldrig hört något vidare om det så antog jag bara att jag typ...missuppfattade den.

2007-11-20 @ 14:32:54
URL: http://klrdvrdssn.blogg.se
Postat av: Jannice

Ja, det är ju hur hopplöst idiotiskt som helst. När jag tog upp det med en person som borde vara bättre upplyst p g a utbildning så fick jag bara svaret att ja, det är ju så typ. (Antar att denne syftade på ngt slags spel mellan män och kvinnor... suck.)

2007-11-20 @ 20:20:51
Postat av: Sanna

Tack för alla synpunkter.
Till Ebba WS: Jag tror säkert att texten handlar om det du beskriver MEN det rättfärdigar inte det som han faktiskt sjunger. Visst, mannen som texten handlar om är kanske förtvivlad men det gör det inte mer ok att "visa sin flickvän till rätta". Många av de övergrepp och påtryckning mot kvinnor sker under förvirrade omständigheter (alkohol, bråk, förtvivlan mm)men är fortfarande inte rätt. Kanske är inte låten menat att stryka under partriarkatet, men det blir trots att effekten. När alla sjunger med i texten på dansgolvet på Corona är det refrängen som går fram och med en text som jag anser är högst motbjudande.

2007-11-20 @ 22:51:09
URL: http://sannapannan.blogg.se
Postat av: Ida

Tänk så många gånger jag funderat över den texten. Jag tycker den är riktigt hemsk och Sebbes svar varenda gång han får frågan gör mig ännu mera förbannad. Tar man vad som helst som artist bara det är en låt, reflekterar man inte över vad man egentligen sjunger.

2007-11-21 @ 10:18:40
URL: http://frokenida.blogspot.com
Postat av: Insatt

Men herregud människor! Att ni orkar... Om det hade varit typ "Idol"-Amanda Jenssen som hade sjungit låten hade det varit en helt annan sak eller? Låten "Do what you´re told" är skriven av en tjej och handlar om ett förhållande där den ena parten styrt och ställt under en längre tid varpå den andra parten tröttnat och vill ha ombytta roller.
För övrigt så tycker jag att majoriteten av er som kommenterat här har missuppfattat Sebastian, både som person och artist. Han är inte någon kvinno-förtryckare (tror ni att en kille som vuxit upp med två systrar, en mamma men ingen pappa skulle kunna bli det?) och han är väldigt reflekterande när det gäller allting han tar sig för (han är inte någon follower Annika!). Varför skulle han annars ha krävt att få skriva alla låttexter till sin andra skiva? Det har dessutom ryktats om att han lämnat det där stora "Idol"-bolaget för ett mindre bolag där han helt får göra sina egen grej...

2007-11-21 @ 17:46:30
Postat av: cat

jag har alltid tolkat den texten som att han kritiserar folk som säger "do what you're told".. är det ingen annan som har det?

2007-11-22 @ 22:53:40
Postat av: Amanda

väl talat kvinna!

2007-11-23 @ 00:24:21
URL: http://ruutha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0