Suck, politik sucks!

Socialdemokraterna gjorde mig verkligen besviken i veckan. De har gått ifrån sitt tidigare ställningstagande och menar nu på att de tycker att det är okej med betyg i skolan redan från åk 6. Vad var det som plötsligt fick partiet att ändra sig? Var det en ny syn på utbildning? Eller var det möjligtvis en suktan efter röster? Sossarna har tidigare varit ett parti som jag kunnat tänka mig att lägga en lapp i låda för, men det kan de glömma nu. Skolpolitiken kan inte användas som ett strategispel för politikerna, det är för fasen viktiga frågor.

Betygen ska tydligen fungera som en "sporre" för ungarna. Men ja, det är väl en bra idé... Låt ungarna känna press redan från mellanstadiet. Låt de så tidigt som möjligt få veta att deras saga (ja, för det är sagor man skriver i mellanstadier och inga uppsatser) inte var bättre än godkänt och att deras engelskauttal är på gränsen till underkänt. Det lär peppa barnen till kreativt skrivande och öka deras vilja att lära sig nya språk. Betyg fyller egentligen inte någon annan funktion än att vara en mätsticka för barnen, något att jämföra mellan varandra.

Ett annat argument för tidigare betyg är att det behövs för att se utvecklingen för barnen, att de lär sig det de ska och att de inte halkar efter. En praktisk lösning om man vill ha så lite personlig kontakt med barnen som möjligt. Skulle det vara omöjligt menar man för en lärare att se studieresultatet i en klass på 30 elever om de inte fanns en skala? Var tog samtalen vägen? Det är inte betyg som behövs - det är resurser.

Blä för sossarna. Hurra för vänstern som fortfarande vågar slå segel trots att vinden blåser åt ett annat håll.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Håller med helt och hållet! Det är förgävligt vad politikerna gör för att locka väljare, följ partiets stadgar till exempel så man vet vad man röstar på!

2007-11-20 @ 15:01:33
URL: http://livetviamobilen.blogspot.com
Postat av: Isabella

Jag går på Internationella Engelska skolan (www.engelska.se) och här har vi omdöme ("betyg") redan från sexan. Okej, visst, en del känner press (men man vet ju att det inte är på riktigt än), men det är nog inte så himlans många. Jag har känner snarare att flesta av oss blir sporrade. Det är ju faktist en skön känsla med att få MVG för nått man lagt ner tid på.

2007-11-20 @ 18:53:21
URL: http://isabellans.blogspot.com
Postat av: Sanna

Tack för kommentarerna!
Isabelle: Jag tror säkert att betyg fungerar som sporre för vissa elever. Men vilka är det som går i din klass? Det verkar vara en friskola, och därigenom drar den säkert till sig en viss typ av folk. Om jag ska vara fördomsfull så tror jag att få i din klass har några problem med skolan och därför inte löper lika stor risk att motta ett IG.

2007-11-20 @ 22:42:54
URL: http://sannapannan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0