I valet och kvalet.

Livet innehåller alltför många val, stora som små, viktiga eller givna. Jag är en person som brukar ha ganska lätt för att ta beslut, väldigt "ovelig" av mig. Varesig det rör sig om när jag prövar kläder för eventuellt inköp eller att välja uppsatsämne. Men ibland snurrar det ihop sig även för mig.

Det finns för många saker att välja mellan. Var och skulle köpa en kudde på hemtex för ett tag sedan. Detta visade sig vara svårare än att köpa en bil, och det fanns tydligen en hel vetenskap bakom mitt kuddval. Sover du på mage eller rygg? Svettas du mycket? Eller fryser? Hur längre har du tänkt att ha kudden? Har du en mjuk eller hård säng? Det slutade med att jag lämnade affären utan kudde.

Har längre försökt torka kläder i husets torktumlare. Det har visat sig vara en stor utmaning. Menyn visar olika alternativ: Skåptorrt? Stryktort? Lakantorrt? Öh, allt jag kräver är att det blir torrt, finns det alternativet? Svar nej. Efter två år i mitt hus har jag fortfarande inte lyckats med att få tvätten torr.

Priset tog dock idag när jag skulle köpa salt (??) och det visade sig finnas ungefär 15 olika sorter. Olika användningsområden, färger, utan tillsatsen, extra mineraler... Suck.

Kanske har vi för många alternativ idag. Inte bara när det kommer till vardagliga ting utan även när det kommer till utbildning och livsstilar. Vi kan egentligen plugga var vi än vill i världen, umgås med vilka vi vill och göra stora saker med vårt liv. Kanske är det just därför det aldrig blir någonting av våra storslagna planer. Alternativen är för många, det är alltid någonting annat som drar i oss och vill vill hinna med allting och inte missa en enda upplevelse. Det är svårt att bestämma sig för en riktning och sedan föra på det till 100%. Gräset är alltid grönare på andra sidan, i allafall på håll.

Ibland önskar jag bara att någon kunde välja åt mig.

Kommentarer
Postat av: klara j-r

vi har också sånna alternativ på torktumlaren. man ska använda timern! annars blir det småfuktigt jämt! högsta värme i en timme frunkar på våran.

2007-10-19 @ 08:52:20
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: Elina

Haha! Exakt vad jag skulle tipsa om! En timme på näst högsta/högsta värmen. Min man sa en sådan klok sak angående det här med gräset är grönare... Gräset är grönt där man sköter om det. KRAM

2007-10-19 @ 12:54:27
URL: http://[email protected]
Postat av: Pernilla

Det ar sa bra att alla har bloggar! Ett mycket enkelt och bra satt att folja med i vad som hander dar hemma :-)

Kanner igen problemet med torktumlaren! For mig tog det typ tva ar innan jag hittade det basta alternativet. Jag instammer med ovriga om att kora pa timern istallet. Nast hogsta varmen i en timme funkar finfint!

2007-10-21 @ 04:13:38
URL: http://cheezes.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0