En livsavgörande stund.

Ibland har vi ett samtal, ser en film eller upplever något som förändrar vårt sätt att vara och vårt sätt att tänka. Någonting tänder till inom oss och vi ser klarare. Mina sådana stunder är få men en minns jag som en av de viktigaste, en stund som fick mig att bestämma mig om vad jag ville ägna mitt liv åt.


image4



Boken heter Flickan och skulden av Katarina Wennstam. Det är den absolut bästa och vidrigaste läsupplevelse jag har haft. Boken handlar om hur tjejer och kvinnor bemöts av rättsväsendet och av samhället efter de har blivit utsatta för våldtäkt. Jag glömmer aldrig inledningskapitlet som handlar om hur en tjej blir utsatt för våldtäkt av några killkompisar på en fest och sedan får namnet "kryckhoran" (varför vill jag inte ens gå in på) och hur samhället inklusive hennes egen familj vänder henne ryggen. Boken innehåller flera liknande berättelser, den ena värre än den andra, men alla lär oss någonting om hur vi ser på framför allt unga tjejer idag och hur våra fördomar faktiskt kan övergå från tanke till handling. Visst hade jag någonstans alltid vetat att jag skulle bli jurist, men jag visste inte riktigt varför. Nu vet jag varför.

En klassisk våldtäkt sker ute på natten när en skötsam flicka går hem och blir överfallen av en dum, ful man. Dessa är en bråkdel av alla våldtäkter som sker i Sverige. Faktum är att de allra flesta våldtäkter sker i hemmet och av någon man känner. Endast 1/3 av våldtäkterna som sker ute i landet anmäls. En av de stora anledningarna till det tror man är attsamhället idag inte har samma definition på våldtäkt som lagen har. en kvinna som följer med en man hem efter krogen har liksom lovat något. En för full tjej som blir utnyttjad på en fest av en kille hon ändå hade raggat på under kvällen är inget offer. Det är långt i från den lagliga definitionen även om rättsväsendet tyvärr också speglas av samhällets fördomar. Lager och framför allt sätter vi utövar den på är långt ifrån jämställt.

Jag har själv fått historier berättade för mig som är liknande fall av tjejer som har hamnat i situationer som har gått längre än vad de själva har velat. Men ingen skulle någonsin uttrycka de i sexuellt utnyttjande, våldtäkt eller våldtäkt. Genom att sopa händelsen under mattan och klandra sig själv behöver man inte agera offer, ingen vill vara ett offer. Då slipper du bli ifrågasatt och få ditt levnadssätt granskat. En hemsk verklighet. Kvinnoförtryck i sin mest glasklara form.

Jag tycker att alla borde läsa Flickan och skulden. Alla kanske inte får samma aha-upplevelse som jag och alla kanske inte hoppar på juristutbildningen efter, men förhoppningsvis får alla en inblick i hur det ser ut i vårt samhälle och i vårt rättssystem. Ingenting kommer att färändras gemon förnekelsemetoden. Kunskap är makt, och makt är vad vi behöver.

Kommentarer
Postat av: underbaraclara

Oh, amen till det :)

2007-09-18 @ 20:54:44
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: klara j-r

verkligen! jag är så glad att sverige har dig sanna!

2007-09-18 @ 21:33:25
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: Nathalie

Jag håller med.

Den boken förändrade mitt synsätt ännu mer.

Kanske låter fel men har alltid varit intresserad av våldtäkter.

Hur kvinnorna behandlas, rättssystemet och hur våldtäktsmännen tänker.

Ska utbilda mig till socinom och sen vidare.

Vill hjälpa dessa kvinnor.

Sjukt hemsk bok men väldigt bra.

Rekommenderar den starkt.

Har själv skrivit ett inlägg om boken: http://nathaliestankar.bloggproffs.se/2010/03/29/boktips-2/

2011-02-23 @ 19:36:00
URL: http://nathaliestankar.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0