Vört på julbordet.

Ojoj, julafton närmar sig med stormsteg. Varje dag är vi one step closer till julbordet och julfikat och jag har inte ens börjat baka än! Men nu blev det fart. Blev lite inspirerad när nya Buffé landade i brevlådan härom dagen och jag har nu för första gången prövat att baka vörtbröd.






2 dl grovs rågmjöl
1 dl rågkross
4 dl vetemjöl
4 msk vörtmix
1 dl russin
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl lättöl
2 dl mild yoghurt
3/4 dl mörk sirap
1/2 dl rårörda lingon

Mix it och ner i en brödad 1,5-litersform.
In i ugnen i ca en timme på 200 grader.




Det här var provsatsen innan det verkliga ska skapas till julaftonKändes lite skumt att baka med öl(!!) men jag är inte den som ställer mig på tvären för nya saker. Att baka bröd med bikarbonat är mycket lättare än att använda sig av jäst och bra för den som inte orkar vänta på att degen ska jäsa. Gott blev det!

Kommentarer
Postat av: klara j-r

Det är även jättegott att byta ut 0,5dl av vätskan i pankakor mot öl. Man kan använda kolsyrat vatten också. De blir knaprigare då. Och de får en lite mustigare smak om man har öl i...

2008-12-19 @ 22:38:52
URL: http://nomi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0