Yran.

Brännbollsyran är över för den här gången. Som vanligt kan vi läsa dagarna efter hur illa det var på fysikgränd under festligheterna och hur mycket pengar det kostar att städa upp och hålla med poliser under fredagskvällen. Men lite less blir jag på att allt gnäll hamnar på oss studenter, att vi är den stora orsaken till problemet. Idag var det en insändare i VK om hur skamligt det är att vår stad vandaliseras av studenter och hur man minsann för inte höll på så under studietiden.

Visst, jag håller verkligen med, det är bara tragiskt det som försigår på Ålidhem under yranhelgen. Men tror folk i Umeå ärligt talat att det bara är studenter som håller till på Ålidhem under yran? Jag skulle snarare vilja påstå att majoriteten av människorna på fysikgränd är människor från alla håll och kanter i staden som inte har något som helst anknytning till universitetet eller studentlivet. Många spelar även inte ens brännboll under dagen. Redan när jag gick på högstadiet här i Umeå var det allmänt kännt att fysikgränd var ett ställa att åka till för att uppleva sin första fylla, eller för den yngre generationens grabbar att åka till för att slåss och bråka. När jag nu framlever mina dagar i studentkretsar är det inget snack om att besöka fysikgränd, utan snarare hur man ska fly fältet när stadens fyllon invarderar. Som umebo känner jag pinsamt många som besökte gränden, som student är mina vänner lätträknade. Att lägga över skulden på oss studenter är bara ett sätt att förenkla det hela och själva slippa se sin roll i det hela. Var var dina tonårsbarn i fredags egentligen?

Fysikgrändsfesten är inte en studentföreteelse, det är ett problem i Umeå som stad.
Sluta gnäll bara på oss studenter.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag kan bara hålla med. Trots att jag inte är student eller har så många vänner som studerar så vet jag också en hel del folk som åker dit. Enligt en vän som var där i helgen så var det "en massa 17-åringar" vilket jag inte är förvånad över. Intressant nog så är det mina studentkompisar som flyr fältet och resten som går dit.

2008-06-04 @ 10:13:48
URL: http://cheezes.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0