Dagis för så kallade vuxna.

Universitetet är inte annat än ett dagis. Somliga har verkligen inte mognat eller tagit sig någonstans sedan högstadiet. Ibland har våra seminarier så låg nivå att jag blir rädd. Vänta nu, är det ni som snart är färdigutbildade jurister och som inte kan utveckla ett resonemang längre än näsa räcker?

Det anses till min förbannelse fortfarande att det är coolt att inte plugga. Ja, det är sant, jag skojar inte! Att babbla om hur "sjukt lite man har läst den här terminen" och att "nu måste man verkligen börja" är ett tugg som ständigt ekar. Hello? När jag säger att jag självklart läst de böcker som vi ska ha läst och att jag var klar med uppsatsen 4 dagar innan den skulle vara inne blir folk chockade, säkert inte för att jag har gjort det utan för att jag säger rakt ut att jag har gjort det. Visst kan du plugga men håll för guds skull tyst om det, andra kan tro att du bryr dig.

Sedan råder det en osund fokucering på terminstentan. Jag skämms lite när kursare ställer frågor till föreläsare som "Kommer det här på tentan?" eller "Måste vi kunna det här?". Allt som gäller är tentarelevans och inte en tanke på att samla kunskap inför ett kommande arbetsliv som jurist.

Slutligen är somliga sjukt lata. Istället för att samla anteckningar på en föreläsning och kanske gå igenom det man inte fattat hemma ställer de 2000 frågor på precis allting. Reslutatet blir att lärarna aldrig hinner med allt vi ska gå igenom och vi andra 80 pers blir sittande och tvingade att lyssna till när läraren för femte gången går igenom vad som omfattas av Bryssel II-fördraget. Vissa räknar med att få alla svar serverade på ett silverfat utan att behöva lyfta ett finger. Pröva att öppna boken!

Jag hade hoppas att nivån skulle höjas i gruppen efter gymnasiet, men allt för fortfarande det samma. Förvånandsvärt få är beredda att ta ansvar för sitt eget kunnande. Suck. Väx upp.


Kommentarer
Postat av: rakel

åh jag känner precis så här! vad skönt att jag inte är ensam med knäslan men fan så drygt att det ska vara så här!

/Rakel

2008-05-06 @ 14:25:47
URL: http://rakeleklund.blogg.se
Postat av: Pernilla

Seriöst? Jag som trodde att universitetet var för vuxna människor som pluggar för att de VILL lära sig. Känns betryggande om det är likadant på läkarlinjen ^^

Tur att det finns engagerade personer som du!

2008-05-06 @ 17:07:30
URL: http://cheezes.webblogg.se
Postat av: Skalman

Det var bättre förr... Fast vem lurar jag egentligen? Alla som känner mig vet ju att jag är en Lat Jävel och pluggar alldeles för litet jämfört med vad jag borde. Men jag jobbar på det, även om det går trögt. Tack och lov läser jag ju ingenting viktigt i alla fall, så ingen behöver lida i en eventuell framtid på grund av mina okunskaper. Det blir värre framåt hösten.

Ja, jag vet i alla fall vilken advokat jag vill ha nästa gång Lagen och jag råkar ha olika åsikter i en sakfråga.

Kram!

2008-05-06 @ 22:11:04
URL: http://myrmarker.blogspot.com/
Postat av: sara

jag förstår precis vad du menar å kan inte annat än hålla med. men jag tror det finns en anledning till varför många i vår kurs inte vill skylta med att de pluggar mycket, nämligen betygen. jag tror det upplevs som lite skamligt att ha pluggat mycket men ändå inte lyckas skriva ab. jag tycker också att man kan slå fast att det inte är betygen som gör att man vill bli representerad av en person. det krävs liksom lite social kompetens också. visst är det tråkigt att allt är så betygsfixerat!

2008-05-07 @ 12:24:17
Postat av: Malin

Förstår frustrationen!Jag har stört mig på hur slappt man kan komma igenom utbildningen ändå sen vi började. När man säger att man pluggar juridik tror folk att det är så jävla svårt, men många kommer igenom terminen som godkänd utan särskilt stor ansträngning. Pinsamt egentligen att det inte krävs mer under terminen, utan bara 50% godkänt på ett enda prov. Att det är betygshets är däremot rätt förståeligt när en tenta avgör en helt termin.. trist men oundvikligt.

2008-05-07 @ 15:10:24
URL: http://jurparken.wordpress.com
Postat av: Man kan inte gömma sig bakom en bok

Minsta motståndets lag. Varför plugga om man inte behöver det. Finns sååå många som pluggar 8 timmar om dagen, men hur effektiva är de?
Plugga i stället strategiskt, och effektivt. Det kallas studieteknik.
Då har man tid över för vänner, god mat och glass i solen! =)
Bara ett tips!

2008-05-13 @ 22:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0