Herr Lucia?

En gymnasieskola vill ha en manlig lucia i år. Är det okej? Rektorn ställer sig tydligen tveksam med hänvisning till att lucia genom tradition är kvinna. Men hallå, är inte det här helt och hållet upp till skolungdomarna? Elevrådet motiverar den nominerade manliga lucian med att det är ett inlägg i jämställdhetsdebatten. Jag tycker att de ska ha en eloge för att de faktiskt vågar och vill, och inte bli ifrågasatta. Om de nu vill testa att gå över gränser när det kommer till kön, vem och varför ska man då ställa sig i vägen? Jag som trodde att det var någonting bra att unga var politiskt engagerade, nyskapande och utmanande ibland.


Kommentarer
Postat av: Skalman

Jag har faktiskt en manlig vän som vann Luciaomröstningen på sin högstadieskola, men rektorn tillät honom inte att vara Lucia. Han hade dock anmält sig mest på skämt, så han drev det inte vidare, även om han funderade på det. Men jag håller med dig, det är ju en form av diskriminering, så det borde ju vara tillåtet.

2008-11-16 @ 22:24:46
URL: http://myrmarker.blogspot.com/
Postat av: Mia

Meh! Det är klart att det är rektorn som bestämmer på skolan. Om han eller hon, VILL att eleverna ska få vara med och ge SYNPUNKTER så är det upp till honom eller henne att göra det, men också att underkänna deras synpunkter om han eller hon så önskar. Skolan är - precis som arbetsplatser - inte och SKA inte vara, en demokrati.

2008-11-16 @ 22:27:47
Postat av: Skalman

Rektorn måste fortfarande följa lagen, som säger att diskriminering pga. kön inte får förekomma. Att en skola i viss mån är hierarkiskt uppbyggd är förståeligt, eftersom barn och ungdomar rent biologiskt och kulturellt inte är mogna att fatta vilka beslut som helst om sitt eget leverne. Men arbetsplatser? Ja, om man nu har en romantiserad bild av hur det såg ut i fabrikerna i slutet av 1800-talet i Europa och som det fortfarande ser ut i många fabriker i Tredje Världen och förespråkar det gamla hederliga organiska synsättet på samhället, där överklassen var huvudet som tänkte åt alla andra, då kan jag förstå att man har den åsikten. Men inte annars.

2008-11-16 @ 23:38:58
URL: http://myrmarker.blogspot.com/
Postat av: Emeliiie

Vi hade en manlig lucia i nian. Men jag vet att han gjorde det mest för att jävlas med lärarna. Han anmälde sig på skämt och då blev det så klart han som vann. Sedan vägrade han att släppa det. Inte för att vara politiskt korrekt. Mer bara för att han kunde. Så det slutade med att vi hade två luciatåg :) Ett med killar och ett med tjejer.

2008-11-17 @ 09:34:49
Postat av: Emeliiie

Då kan ju jag tycka att det här är ett större inlägg i en jämställdhetsdebatt 2051787.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel2051787.svd och då vill jag tillägga att baseball är en av de absolut mest populära sporterna i Japan. You go girl! ;)

2008-11-17 @ 09:41:35
Postat av: Pia

Snövit kan inte vara heta Kalle, Peter Pan kan inte heta Petra, Tomten kan inte vara en hon och tomtemor kan inte ha en snopp! Skärp er!

2008-11-17 @ 18:01:10
Postat av: Tomtemor

Hej, det är jag som är tomtemor! Dask, dask.

2008-11-17 @ 18:02:22
Postat av: Sanna

Mia: Nej, jag tycker faktiskt inte att det är upp till rektorn att bestämma, inte om man har bestämt att Lucia ska utses genom omröstning av eleverna. Då har man redan lagt över ansvaret på ungdomarna, vem de än väljer som kronbärare.

Emelie: Visst kan det ske att elever väljer en manlig Lucia för att jävlas, men här motiverade ju faktiskt elevrådet valet på ett vettigt sätt.

Pia: Jo, Peter Pan kan heta Petra osv. om man lämnar över lite till fantasin :)

Skalman: Jag backar upp dig till fullo!

2008-11-17 @ 18:30:28
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: FredrikaB

Då ska kvinnor vara tomte! Men hade det tagits upp eller varit på prov hade man som kvinna fått kollektiva trakasserier från män som lyder: "Ni feminister bara håller på med ert manshat hela tiden" SNAARK.. NEXT!



Btw, jag lägger ett bokmärke till dig från min blogg, hoppas det är ok :) Känns som jag hittat en sann syster :)

2009-03-04 @ 15:17:15
URL: http://blogg.passagen.se/fredrikabremer/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0