Middag för två.

Under hösten har jag och en vän börjat en mycket trevlig tradition som innebär att vi äter middag tillsammans gång i veckan. Tanken var att det är ett sätt att ses över någonting vi båda ändå ska göra. Varför ska jag äta i ensam i min lägenhet och hon ensam i sin? Konceptet innebär att vi turas om att laga maten och det enda kravet att det ska vara ätbart. Tallrikarna har innehållit alltifrån tacopaj, stuvade makaroner till denna kvälls fantastiska thai-gryta a la Madde. Maten anpassas helt och hållet efter hur mycket tid och ork man har just den dagen, inget är för enkelt, inget är för komplicerat. Och det är verkligen supermysigt! Att komma till uppdukat bord, lite tända ljus och en kopp te som pricken över i:et. Självklart en hel del babbel också, inte att förglömma.

Varför tror vi att så fort vi ska bjuda hem någon annan ska vi slita ihjäl oss i köket? Varför duger inte korv och pasta när det gör det alla andra kvällar i veckan? Det viktiga är ju att faktiskt ses, eller hur? Nej, helt opretentiöst ska det vara - då är kvällarna som bäst!

Kommentarer
Postat av: Mia

Sitter tant där med stickningarna i högsta hugg och löständerna i vattenglasen också eller...?

2008-11-19 @ 18:51:45
Postat av: Mikaela Stengrund

Hej! Vad har du för relation till alkohol?

2008-11-19 @ 18:57:55
Postat av: Sanna

Mia: Nej, faktiskt inte. Jag har varken löständer eller är bra på att sticka (kanske du kan lära mig?).

Mikaela: Min inställning till alkohol är nog måttlig. Jag är inget jättestort fan av alkohol och anser att det ska gå att ha en trevlig kväll utan vin och öl. Men visst festar jag ibland, eller tar något glas vin till maten, men anser mig inte vara någon stordrickare.

2008-11-19 @ 21:43:37
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: underbaraclara

Åh vad flott!

2008-11-19 @ 23:50:17
Postat av: sagolikasandra

Mias kommentarer är det bästa med den här bloggen.

2008-11-20 @ 00:46:48
Postat av: Mia

Tack sagolikasandra, det är såna ord som dina som får mig att aldrig sluta kämpa!

2008-11-21 @ 16:58:44
Postat av: sagolikasandra

Och kämpa måste vi! Annars kan glättiga personer få för sig att det är okej att älska allt och alla. Jag är ensam, full och hatisk, men jag får leva ändå.

2008-11-21 @ 23:41:49
Postat av: Mia

You and me both, girlfriend!

Bränn behån babe!

2008-11-22 @ 11:23:14
Postat av: Anneli

Måhända har jag komplett missuppfattat "Mia" och "sagolikasandra" men jag anar sarkasm och en gnutta elakhet...?



Tycker det låter som en utmärkt idé! Varför sitta ensam och äta om man kan sitta två eller flera?

Att dessutom få sätta sig vid dukat bord med, av annan person, lagad mat kan ju aldrig bli mer underbart!?



Själv befinner jag mig i en umgängeskrets där alla har sina liv med familj, barn och diverse aktiviteter så tiden för träffar finns inte riktigt i samma utsträckning längre men vi tjejer träffas regelbundet/år och har en heldag med matlagning, vin, skvaller, promenader och annat mys...så turas vi om att träffas hos varandra- kanon, ni borde prova!

2009-08-26 @ 15:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0