Chiclit.

Jag gillar verkligen inte att läsa. Många tappra försök har gjorts, och även om jag kan då och då kan falla in i en fängslande biografi om känstympning eller om hur det är att bli levande bränd, har jag svårt att finna njutning i böcker.

Trodde jag. Nu har jag hittat hem - ordet jag sökte var chiclit. Varför har jag tvingat mig själv till att plöja böcker som ska vara djupa, informativa och "utvecklande" när jag kan läsa roliga, lättsamma och underhållande böcker istället? Efter en hög kurslitteratur känns det som en befrielse att på kvällen få vila ögonen på något där ögonen nästan rullar av sig själv och där en bit av hjärnan faktiskt får vila. Jag tycker verkligen att denna bokkategori förtjänar mer status än vad den har idag. Den beskriv gärna som "fulkultur" och inte som riktiga böcker. Jag hörde till och med i en debatt om ämnet en författare som menade att chiclit fördummar kvinnor och att den urholkar skrivarkonsten. Öhh..det kanske var det dummaste jag har hört. Måste allt vara så sjukt pretentiöst hela tiden? Var ligger viljan att faktiskt vilja underhålla folk?




Just nu vilar Mellan raderna av Jane Green bredvid min säng. Jag kan lova att jag vet hur den slutar och vem som får vem. Men det är lite av charmen. Tips om fler chiclit-böcker hittar du här.

Kommentarer
Postat av: Emeliiie

Jag rekommenderar starkt att undvika Sex and the City boken. Totalt värdelös! Annars är ju alltid Vattenmelonen, Sushi for beginners eller någon annan av Marian Keys böcker bra om du inte läst dom. Eller kanske Bergdorf Blondes? Blir inte mindre pretentiöst än så :P Annars tycker jag att Stolthet och fördom är en helt underbar bok som kanske kan räknas till de allra tidigaste chiclit böckerna :) Jane Austen skriver underbara dialoger! När ska vi se filmen då? 5 timmar glädje!

2008-10-23 @ 08:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0