GPS-barn.

Teknikens användningsområden slutar aldrig förvåna. Det nya är en GPS-sändare som du ska kunna sätta på ditt barn för kunna följa var barnet befinner sig. Det här sägs vara jättebra ifall du är bland mycket folk med ditt barn, som i skidbacken eller på stan. Och visst, det är bra ifall barnet faktiskt skulle komma bort i massan, men känns inte detta lite väl överdrivet? Jag ställer mig mycket skeptisk måste jag säga, av två klara anledningar.

1. Föräldrar får ingen anledning att passa sina barn längre. Om du släpper ut ditt barn i lekparken behöver du inte ha samma uppsyn som förrut, eller när de springer ut och leker behöver du inte uppmana dem om att inte gå nära vattnet för du kan se om de närmar sig. Ja, och visst är det så att barn ibland kommer bort på stan. Jag gjorde det själv när jag var liten och jag blev superrädd och mina föräldrar likaså. Men jag lärde mig ju faktiskt något av det. Man måste stanna med mamma och pappa, man får inte gå iväg utan att säga var.

Även tonårsföräldrar kan utnyttja detta och se var 15-årligen håller hus. Det innebär till exempel att det förtroendet som ska finnas mellan föräldern och sin tonåring till viss del förlorar sin poäng. Att lägga förtroende och ansvar hos sin tonårsson eller dotter att inte hänga på stan och dricka på helgerna är enligt mig ett av de bästa sätten att hålla dem borta från det, inte genom övervakning.

2. Hallå, räknas inte barns integritet? Är inte barn människor precis som vem som helt som har vissa rättigheter enligt svensk lag? FRA-lagen skapade ramaskri i landet eftersom det innebär en integritetskränkning, men att kunna övervaka exakt var sitt barn befinner sig, vad borde då inte det vara?

Nej, det här är det dummaste jag har hört.
Passa ditt barn istället.
Våga lite på ditt barn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0