Japansk afton.

En måndagskväll. Ida blev 25 år och jag fick avnjuta en fantastisk måltid av min nya favoritmat - japanskt! Tidigare har jag aldrig ätit annat än den klassiska sushin, men nu har det blivit andra bullar. Den här lilla restauranten är inte större än en liten glugg och ligger på en liten tvärgata långt ifrån det vanliga gångståket.




Konceptet var att var och en plockar fyra eller fem smårätter som sedan serveras en och en, med lagom tid emellan för att varje bit ska hinnas avnjutas. Det är verkligen super eftersom du kan testa något nytt och spännande men samtidigt välja några "safe cards". Japansk mat är inte bara god, den är nyttig också. Mycket fisk, bra fetter och grönsaker. Och framför allt är sånhär toppenmiddag bra för själen. Sedan är det en bra övning för mig, som annars slänger i mig mat i 100km i timmen, att äta med pinnar. Det går liksom inte att stressa!

Min favorit av mina utvalda rätter var absolut den här lax och avokadoröran, toppad med en krämig wasabi-sås. Kanske bland det godaste jag ätit! Ska göra ett försök att återskapa kreationen hemma..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0