Jag vill baka!!

Nu har Sanna bakabstinens. Jag som är van att baka ett antal gånger i veckan har inte tagit i en påse mjöl sedan 12 veckor tillbaka. Att baka för mig fyller samma funktion som att titta på TV för många, ett sätt för mig att slappna av och tänka på annat. Det är min form av metal yoga. Jag älskar att pröva nya recept, stänga in mig i köket och dra på mig mitt fina, blommiga förkläde. Lite Monica Zetterlund i högtalarna och jag är där. Och tänk lukten i lägenheten sedan! Inget smakar så gott som nybakat bröd till kvällsfikat eller de där fantastiska cupcakesen en solig söndagsförmiddag.

Ja, nu när plugget och stressen hopar sig jag känner ett starkt behov av att få rufsa runt bland decilitermått och bunkar. Inte blir jag mindre sugen av att snegla på min favorit, Leila på landet. Peppar inför sommarens bageri a la Sanna i stugans lantkök, få nöjet att ställa fram varma bullar till syskonbarnen att doppa i saften när ingen ser och att överraska mor och far med deras favoritbröd en morgon. Jag har redan storslagna planer för vad som ska snickras ihop, och har fått en hel del ny inspiration här nere bland bagerihyllorna. Men den första godsaken att nå målsnöret när jag kommer hem är nog dessa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0