Ett bra sätt att äta mer rotfrukter(??).


Jag tror mitt stora bakintresse började någon gång på högstadiet. Mamma föreslog att jag skulle baka någonting annat än bara kladdkaka och chokladbollar hela tiden och tipsade mig om att fixa ihop en morotskaka. Morotskaka? tänkte jag. Är det verkligen gott med morötter i kakor? Men jag är inte den som var sen att testa och mamma la fram en av hennes favoritbakböcker - Rosendals. Och ni må tro att jag blev biten! Det var denna kaka som fick mig att inse att baka gott behöver faktiskt inte vara komplicerat, utan kan tvärtom vara väldigt enkelt. Ett antal bakomgångar senare tycker jag fortfarande att just detta recept är svårslaget när det kommer till just morotskaka. Lite utav en klassiker när jag bjuder på fika. Men vad är hemligheten för att den ska bli sådär underbart god? Jo, snåla inte på kardemumma, kanel och nötterna. Och blanda ner massor med kärlek.



Självaste kakan:

2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
1 dl grovt hackade valnötter




Vispa ihop olja, ägg och socker. Blanda ihop de torka varorna för sig och rör sedan ner. Sedan är det bara att slänga ner morötterna och nötterna. Egentligen är receptet gjord för en rund form a la 20-23cm i diameter, men jag brukar hälla ut smeten i min lilla långpanna (eller den stora med två satser). Kakan ska gräddas i 200 grader i ca 40, men om du använder långpanna behövs betydligt mindre tid.



Topping :

150 g smält avsvalnat smör.
200 g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal från 1/2 citron




Smält smöret och låt det kallna. Mosa ner osten och tillsätt resten. Låt det svalna och smeta ut över kakan när båda delarna är svala.



Kommentarer
Postat av: rakel

ja det är den godaste kakan! drömmen när vi var små och på besök i sthlm, att åka förbi rosendal och äta morotskaka. haha!

2009-08-11 @ 00:13:48
Postat av: ida UNG MAMMA

SV; VARSÅGOD =)

2009-08-11 @ 06:44:41
URL: http://gotteochvi.blogg.se/
Postat av: Jenna

Javisst brukar spontanshopping bli den bästa shoppingen. Annars hittar man ändå inte det man är på jakt efter tycker jag :P



Jag blev riktigt sugen på din morotskaka nu :)

2009-08-11 @ 10:32:27
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0