"Varför dricker du inte?"

"Varför dricker du inte?". Om jag fått en krona varje gång jag fått den frågan kvällar när jag hoppat vinet och ölen skulle jag vara rik. Tydligen så finns det något väldigt provocerande över att någon i gruppen väljer att inte dricka. Är det inte ganska konstigt och framför allt skrämmande att det över huvudtaget ska ifrågasättas? En motivering brukar knappast räcka för att personen ska ge sig, utan det är lika bra att ladda upp med en uppsjö anledningar.

Jag är så sjukt bakis, jag har inte råd ikväll, jag är nykterist, jag kör bil, jag ska på begravning imorgon, jag går på pencilin, jag vill ha koll på vad jag gör ikväll, jag har feber, jag är nykter alkoholist, jag är så deprimerad att jag är rädd att jag brister ut i gråt in public om jag blir dragen, jag är redan så full men du märker ingenting, jag hann inte på systemet, jag har slagit vad med en kompis om att jag kan vara vit en månad...
 
Det är bara att välja en som du tycker passar.





Jag gillar att bli riktigt dragen ibland, att tappa lite av kontrollen, bli härligt berusad i kropp och knopp, lämna vardagen bakom mig och leva för kvällen. Men jag inser också att det har sitt pris. Jag dricker väldigt sällan nu för tiden. För mig handlar det mest om min hälsa, att min kropp inte pallar alkohol. Om jag dricker en kväll får jag äta upp det resten av veckan, får svårt att äta och krampar i katarren. Jag har många gånger kommit fram till att det inte varit värt det, och väljer därför ut de gånger då jag verkligen vill, och skippar de gånger då vinet korkas upp "bara för att". Och vet ni vad jag har upptäckt? Det går att vara nykter på fest, det går att gå ut på krogen och dansa nykter, det går att ha en sjukt rolig kväll utan sprit. Det enda som är jobbigt med att vara nykter är att ständigt lbi ifrågasatt, neka vänners påtryckningar om att "jo, med en öl kan du väl ta" och att behöva lägga upp alla sina hälsoproblem på förfesten vara för att folk ska fatta varför.

Sedan handlar det mycket om att jag blir otroligt less på hela studentlivet och att det alltid ska drickas en jäkla massa vin och öl. Måste man öppna en vinflarra bara för att det är fredagsmiddag? Måste man däcka i en sliten soffa hemma hos kursaren bara för att det tillhör det spännande studentlivet? Jag är faktiskt oroad över min egen generation ibland, för gud vad vi super. En dunderfylla i veckan är absolut inte ovanligt, snarare tvärtom, och det talas om vita helger som om det vore en bedrift. Med det beteendet följer många problem - din benstomme blir skörare, hjärnskador, hjärtat får slita hårdarelevern tar stryk, tänderna försämras, magsår, magkatarr... Listan är lång.

Varför är det inte okej att inte dricka? Samtidigt om vi kan ifrågasätta den som väljer att ställa ner glaset, är det fullkomligt omöjligt att ifrågasätta festprissen. Jag skulle vilja höra någon fråga "du, dricker inte du lite väl ofta? Är inte du väldigt ofta full?" och se hur personen ifråga reagerar. Det är minsann inte okej.

Nej, jag blir less.
Våga skippa drickat för ett tag och se vad som händer.
Ja, det är min utmaning till dig.

Kommentarer
Postat av: Skalman

Tja, nu går ju jag nästan aldrig ut, men när jag befinner mig på fester så dricker jag ju inte, så jag känner igen mig väl i situationen. Numera håller jag mig till förklaringen "Har aldrig börjat" när folk undrar varför jag är nykterist, för jag tycker det är jobbigt att stapla alla personliga skäl och orsaker bakom mitt beslut. Men visst kan man ha kul på fester utan att dricka, det går alldeles utmärkt. Det gäller bara att våga vara lika ohämmad nykter som man blir när alkoholen slår ut ens frontallober.

2009-01-30 @ 18:55:07
URL: http://myrmarker.blogspot.com/
Postat av: klara j-r

Jag håller verkligen med dig och gör precis som du. Jag dricker väldigt sällan nu för tiden och blir jag onykter så blir jag inte lika onykter som jag kunde bli på fester förr i tiden. Och nu kommer bekännandet. Igår var jag på förfest och var fortfarande inte helt frisk, så jag tog med mig en liten flaska med tranbärsjuice och en flaska med lite svag citronläsk som jag gjort själv. Bara för att jag ville slippa förklara mig eftersom jag bara skulle vara där ett tag och sen inte följa med ut. Det fungerade väldigt bra och ingen frågade mig om varför jag inte drack, för det gjorde jag, bara inte alkohol...

2009-01-31 @ 12:53:20
URL: http://nomi.blogg.se/
Postat av: Borghild

Så klok du är!

Blir själv mycket "bladig" när jag dricker vin...Skönast att låta bli!

2009-02-05 @ 20:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0