Grattis mamma!

Jag läste en artikel i Cosmopolitan här om dagen som handlade om mammor och deras döttrar. Artikeln innehöll ett antal intervjuer med kändisar som fick berätta vad deras mammor har gett dem för visdomsord genom åren. Efter att ha läst igenom alla råd från olika mammor med olika bakgrund och livssituationer insåg jag en sak - mammor är en otroligt bra källa till kunskap. För visst kan vi ibland glömma bort att våra föräldrar faktiskt trycker på en hel del livserfarenhet och att de har mycket att ge om vi bara lyssnar. Det är trots allt inte alla som har den möjligheten, de som får staka sig fram utan min mammas eller pappas närvaro. Uppskatta dem, ta vara på deras kunskap och låt dem veta att vi gör det.

Min mamma är definitivt inget undantag när det kommer till visdom. Några av de viktigare råden jag någonsin fått har poppat ur hennes mun och jag försöker leva upp till många av dem, även om det emellanåt kan vara svårt. Och varför ska visdomen stanna hos mig? Jag bjuder på ett litet urval.


Du lever inte för någon annan. Du kan inte göra alla andra nöjda jämt, du måste lyssna på dig själv.


Spänn inte strängen för hårt, tänk på att den ska hålla livet ut.


Låt aldrig någon sätta sig på dig. Skinn på näsan!


När du är stressad: gör en lista, stryk allt du inte måste göra och ha som mål att stryka ett visst antal saker. Fundera sedan kring det som finns kvar. Är det verkligen så mycket? Var strategisk och gör upp en plan.


Inga beslut är definitiva, förutom att skaffa barn. Vi kan välja om, vare sig det är att byta hemstad, hoppa på en utbildning eller välja väg i livet.


Våga slappa, våga skita i saker ibland.


Vilka råd har ni fått av era föräldrar?


Idag fyller min rådgivare år. Därför har jag en liten klump som ligger och snurrar runt i min mage. Jag vill vara hemma och ge morsan en stor grattiskram och baka något gott till henne som får hennes mage att njuta lite extra. Kanske föreslå att vi ska hyra en film och mysa ner oss i TV-rummet. Det känns konstigt att jag inte är hemma idag. Jag överlämnar helt enkelt födelsedagsfirandet i händerna på den delen av familjen som fortfarande cirkulerar i hemtrakterna.


Mamma, grattis på födelsedagen.

Jag önskar du får en mysig, go och lugn dag, med eller utan lill-Sannan.


Kommentarer
Postat av: Åsa Bergenheim

Love you baby! Och tack för boken! Saknar .... och lipar lite.

Mamma (55 år idag)

2009-03-12 @ 22:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0