Kött, panerat och friterat.

Jag är helt fascinerad över matkulturen här. Nya Zeeland känns lite som ett mini-USA när det kommer till föda, allt är snabbt, fett och salt. Min första tur till affären när jag nyss kommit hit fick mig att inse att mina matvanor skulle ta en helvändning. Allt i frysdisken är friterat eller panerat. Jag försökte till exempel att hitta vanlig smörgåsskinka men det fanns bara bacon vilket resulterade i att jag numera lever på ost. Fisken kostar multum och det mesta är kött, kött, kött. Och jag som nästan är vegetarian hemma.




Mina rumskompisar som kommer ifrån Nya Zeeland, USA och Kanada äter snabbmat kanske varannan dag. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på att det bara på min gatan ligger fem snabbmatställen och att priserna är så pass låga att det kan vara svårt att motivera sig att laga mat. Varje dag börjar de med att äta toast med jordnötssmör, smör och sylt. De menar på att jordnötssmör är nyttigt eftersom nötter är "bra" fett. Till mellanml äter de chips eller något bakverk. Chips i alla fall tre gånger i veckan. De doppar allt i honung. De är som att de liksom inte förstår länken mellan bra mat och en välmående kropp. Konstigt.




Jag har fått stämpeln som vår gatas "hälso-freak". Inte nog med att jag tränar regelbundet, utan min mat är tydligen exemplariskt nyttig i deras ögon. De tittar konstigt på mig när jag gör min egen pastasås (hallå, kan man verkligen göra det??), när jag rostar rotsaker i ugnen eller när jag hoppar ölen för att det faktiskt inte är bra att dricka öl varje dag. De gör narr av mina "tre frukter per dag", undrar hur jag kan äta tomat på mackan på morgonen och ifrågasätter varför jag gillar deras flingor (som jag snarare ser som snacks eftersom de är dränkta i honung). Men det är svårt att laga bra mat här tycker jag, speciellt för mig som verkligen inte är någon vidare kock. Jag ser mig själv inte som något hälsofreak men hallå, det finns ju gränser för vad jag stoppar i mig dagligen. Jag försöker så gott jag kan att kryssa mig fram genom friterade räkor och ostdränkta potatisklyftor och lyckas ibland finna någon pärla bland musslorna. Jag har suttit och förskt hitta några bra recept på kötträtter för det är tydligen det enda man kan köpa här som inte är förfriterat. Dagens matförsök ledde till en pastasås med räkor (som kostade skjortan, men det var lätt värt det) med vitlök och svamp och andra gosaker.




Mina rumskompisar har svurit på att få in mig i deras matrutiner. Och ja, vem vet? Kanske kommer det hem dubbelt så mycket Sanna i juli.


Kommentarer
Postat av: Emeliiie

Alltså, vem vill inte ha dubbelt så mycket Sanna? Men ur en hälsosynpunkt kanske det är mindre bra ;)

2009-03-04 @ 12:02:17
Postat av: underbaraclara

haha, bra att du håller ställningarna. men du, är inta alla hemskt överviktiga då? Eller rör de på sig mycket?



KRAM

2009-03-04 @ 14:05:57
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: sara

Jag förstår PRECIS vad du menar! England är inte heller hälsolandet nummer ett...

Mina engelska flatmates middagar består oftast av färdiga frysrätter (inget nyttigt alls) som stoppas i ugnen, vita bönor eller nudlar (tillagade i micron!!). Frukost har jag aldrig sett någon äta.. Eller grönsaker heller för den delen.

Det som jag saknar mest är svenskt bröd! Här finns bara alla sorters toastbröd. Har dock hittat ett tyskt rågbröd som är det enda i brödväg jag äter. Hur är brödutbudet nere hos dig? Och håll onyttigheterna stången! Kram



2009-03-04 @ 16:33:22
Postat av: mum

Men du, grillat rent kött är både nyttigt, magert och Nya Zeeländskt. Barbie, du vet.

2009-03-04 @ 18:20:50
Postat av: Pernilla

Jag förstår precis vad du menar! Våra roomies i Australien (som var från england) åt chips till mellanmål tillsammans med mackor. Udda tyckte jag... De tyckte i sin tur att jag var jättekonstig som käkade omelett och aldrig åt kött. Grönsaker var svindyrt emellanåt och de enda mackorna som fanns var rostbröd. Verkligen skitsvårt att hitta mat down under tycker jag.



Men du, angående skinka på mackan: Finns det någon disk på mataffären? Där brukar de ha rätt bra skinka som man köper per gram.

2009-03-04 @ 22:40:30
URL: http://cheezes.webblogg.se/
Postat av: underbaraclara

Förresten. Kan du inte sätta upp mig på din maillista? [email protected]



kram

2009-03-05 @ 23:08:28
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0