Julklappar - ett politiskt ställningstagande?

Nu är nästan alla klappar klara. Jag älskar att köpa julklappar, inte minst i år när alla sex syskon kommer hem över jul med sammanlagt fem ungar. Yes, jag får äntligen köpa lite leksaker! Men det är svårt att handla till barn. Jag har en del krav. För det första vill jag att det ska vara någon form av kvalitet. Det är dötrist med plastprodukter som går sänder redan under mellandagarna. För det andra vill jag att det ska vara något som sporrar till ite aktivitet och kreativitet. Inga dataspel med andra ord.

För det tredje, och kanske det viktigaste, är att jag vill ge något som är relativt könsneutralt. Det är ofta här problemen kommer. Jag vägrar köpa rosa lego till tjejerna och ett svärd till pojken. Men vad gör man när Klara önskar sig prinsessaker som glittrar och Måns actiongubbar? Det är näst intill omöjligt att hitta bra leksaker som stämmer överens med min feministiska livsstil och som de faktiskt vill ha. För visst, det finns massor av saker som fungerar till båda könen, men jag vill ju att de ska hoppa högt av glädje när de sliter upp pappret, och inte behöva stå till svars för sin fasters jämställdhetskampanj.

Någonstans kanske man kommer att lyckas i allafall. Moster har tydligen gjort inverkan på lill-Hugo. Han vågar ta klivet ut i annars traditionellt kvinnligt terrirorium. Han ska bli pedant - precis som moster sin.

image73

Vad blev då resulatet av mitt julklappspolitiska dilemma? Instrument, spel och gossedjur. Det fungerar väl?

Kommentarer
Postat av: Syss

Ja den pedantiska ådran är nog mer mosters inverkan än mammas.... Jisses vilken söt son jag har :-)

KRAM

2007-12-07 @ 19:22:48
Postat av: klara j-r

leksaksintrument går nästan alltid hem!

2007-12-08 @ 18:56:44
URL: http://nomi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0