Ge mig något att slå på!!

Jag får verkligen panik ibland. Fick en länk till Antifeministiska samfundets hemsida. Det är kanske är det största smörja jag någonsin läst! Att det fortfarande finns bakåtsträvare i samhället. Deras slogan är "Mot feminism, för jämställdhet". Ok, även om jag tycker att det är lika självklart att vara feminist som att andas, har jag insett att alla inte är feminister. Men då vill jag ha en god anledning och inte massor av osanna påståenden och fria tolkningar om vad feminism innebär. Att vara feminism är som jag skrivit tidigare att se att det finns ett maktförhållande mellan män och kvinnor där kvinnan är underordnad, och man är som feminist beredd att göra någonting åt det. Antifeministiska samfundet menar att det inte råder något patriarkat, att mannen och kvinnan är jämställda. Problemet om kvinnovåld i hemmet är någonting som "feministik myt" och att lönerna skulle vara olika är konstruerat av kvinnorörelsen. Lönerna är redan lika, kvinnor väljer helt enkelt lågavlönade arbeten. Pff!!

Jämställdhet är för samfundet att alla ska ha lika rättigheter och skyldigheter, oavsett kön. Detta är inte jämställdhet, utan jämlikhet. Det är en j*vla skillnad. Att det råder jämlikhet, som innebär att alla ska behandlas lika, betyder verkligen inte att det råder jämställdhet. Med jämställdhet menar feminismen att slutresultatet ska vara lika. Att lagen säger att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete är en "jämlik" lag. Men jämställdhet råder inte förrän män och kvinnor faktiskt har lika lön i praktiken, det är skillnaden.

Samfunden menar att kvinnan och mannen har varit juridiskt jämställda sedan 1919 då lika rösträtt infördes. Det är det största skämtet jag har hört, ja, jag började faktiskt skratta högt! Jag kan nämna några milstolpar sedan dess:

  • 1947 -Krav på lika lön för samma tjänst oavsett kön infördes för statligt anställda.
  • 1980 - Tronföljaren måste numera inte vara en man. Även kvinnor är välkomna att företräda Sverige.
  • 1982 - Ett gift par får välja om de ska ta mannen eller kvinnans efternamn vid giftemål. Innan fick de endast ta mannens.
  • 1983 - Alla yrkesområden öppnas för kvinnor.
  • 1998 - Känsstympning förbjuds. Innan var det alltså tillåtet att skära bort bitar av och sy ihop en kvinnan underliv.
Jag vet inte om Antifeministiksa samfundet tycker att dessa lagar var onödiga om det redan var "juridisk jämställdhet" i Sverige...

Jag försöker tänka att alla tycker olika och att jag måste respektera allas åsikter, men här är det fasen i mig gränsfall. Okunnighet, trångsynthet och ovilja se samhällsstrukturer präglar hela denna skithemsida. Vill du bli arg, skratta eller bara se hur kort Svergie har kommit i sin strävan mot jämställdhet - gör ett besök på www.antifeminist.nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0