Idol.

Idag tänkte jag prisa kanske världens grymmaste tjej, Pippi Långstrump. Hon är allt jag ville bli - tuff, självständig, stark (tänk psykiskt stark), omtänktsam, självsäker och med sjukt mycket skinn på näsan! Inget kan tygla henne, ingen kan ge henne order. Hon gör som hon vill och är som hon vill vara, inte som samhället säger åt henne att en fin flicka ska vara. Hon är påhittig och positiv, och hon lever för dagen. Skiter fullständigt i vad andra tycker om henne.

image9


Men under ytan är hon egentligen som vem som helst. Sagorna handlar även mycket om ensamhet och vänskap, något jag inte tänkte på när jag var liten. När Pippi sitter ensam på julaftonskvällen med all paket hängande i granen utanför huset för att sedan bli överaskad av alla barnen i staden, kan jag inte hålla tårarna borta. Astrid Lindgrens böcker och filmer är inte bara för barn utan borde även ses av vuxna. Inte upplever jag dem spännande på samma sätt som när jag var 6 år men jag ser sagorna ur ett nytt perspektiv.

Ett exempel på detta är när jag läste Ronja igen som vuxen, fast på spanska. Inte hade jag en tanke på att boken innehöll på hjältinnor - Ronja och Lovis, Ronjas mamma. Tänk denna Lovis som lever med tolv rövare, men har total makt över hela borgen. En grym kvinna måste jag säga. Och finns det någon författare som beskriver döden bättre än Astrid i Bröderna Lejonhjärta? Knappast.

Kommentarer
Postat av: Hanna Bäckström

Hej, kul att hitta dig! Särskilt som du skriver så grymma saker. Jag kommer tillbaka! :)

2007-09-25 @ 16:14:56
URL: http://vingesus.blogg.se
Postat av: Anonym

Kan inte säga annat än att jag instämmer till fullo!

2007-09-25 @ 18:50:02
Postat av: Anonym

Det där sista var alltså jag, syster-yster :-)

2007-09-25 @ 18:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0