Till vilken nytta?

Jag blir så arg, arg. I allla tider har kvinnan behövt anpassa sitt utseende, båda när det handlat om kläder och den egna kroppen. Modet är det som ska bestämma hur vi ska se hur. "I år är det inne med små bröst", "Ni med kurver kan skratta er lyckliga, det är nämligen det som gäller i sommar". Så alla ni med raka kropper, dra en sopsäck över huvudet och vänta på nästa moderapport.

Jag prövade min farmors gamla 50-talsklänningar, helt underbara och så rätt! En klänning som ger utrymme för lite höfter, mage och hull, suveränt skönt! Vi har kunnat finna hundratals 50-talsmodeller ute i affärerna i sommar men med en stor skillnad, allt utrymme var borta. Visst sitter bältet högt upp i midjan och samma typ av mönster men allt utrymme är borta. Den härliga påsen på magen är bortkapad, likaså extratyget kring höfterna och den förlåtande kjolmodellen. Du ska vara kurvig, men gud nåde om du är för kurvig. Det är inte ok längre att ha 50-talshöfterna, lite mage och lite hull. Det är vad dagen klänningar säger oss.

Men när har det gått förlångt? Under en tjejkväll diskuterades rakning av underlivet. Det visade sig att jag var ensam om att inte raka mitt. Då blir jag inte annat än rädd öfr mänskligheten. Att raka benen är en sak, där är håret bara till för att värma och vi kan ta på oss ett par varma byxor i stället. Men det finns ingenting som kan ersätta det skydd som håret mellan benen ger dig. Det skyddar mot bakterier och infektioner. Motiveringen är ofta att det "känns ofräscht annars". Kanske är det precis tvärtom. Ett rakat underliv övar risken för svampinfektioner dramatiskt, hårsäcksinflamationer som kan få enorma konsekvenser. På sexnyheter.bloggspot.com berättar Mia 22 år om hur hon fått bölder i underlivet efter att ha rakat sig och att de fortfarande var kvar efter flera antibiotikakurer. det slutade med akut operation för henne och läkarna skar bort 30 bölder. Undra om hon tycker att det var värt det.. Barnmorsker har även fått in flera unga tjejer som slintit med rakhyveln och skurit sig där nere. Bara tanken får mig att rysa.

Och kom inte och säg att ni bara gör det för er egen skull och er egen sexuella njutning. "Jag skulle aldrig gå hem med en kille bara sådär om jag inte var nyrakad, det skulle kännas jätteäckligt". Det är på fullaste allvar en vanlig tanke bland unga tjejer. Att anpassa sin kropp efter vad (vi tror att) killarna vill ha. Säger inte det mer om killarnas hjärnkapacitet än om vår hygien? Hur många tjejer ställer kravet på killarna att de ska raka sig (även det skulle vara en helt annan sak eftersom killarnas hår inte har samma viktiga funktion som tjejernas)? Men visst, raka dig du för killarnas skull. Jag undrar bara vad ditt one night stand säger när du luktar rutten fisk av svampinfektion. Det är ju grymt fräscht. Och hett. Not.



Det är sjukt att det kan gå mode i våra kroppar och det ska bli intressant (och lite skrämmande) och se vad nästa grej är. Vi ska minsann inte tro att vi duger. Vi rakar, smörjer, sminkar och döljer. Någonstans måste vi själva dra gränsen för det kommer inte samhället göra åt oss.

Jag har dragit min gräns. Jag kan tänka mig att feja mycket på mitt utseende men när det kommer till att vara skadligt då hoppar jag var tåget. Jag kommer alltid att ha höfter hur mycket jag än tränar och hur lite jag än äter. Jag kommer alltid att ha mitt hull. Jag kommer alltid att ha kvar mitt hår. Jag tänker fan älska mig som jag är, vad än modet säger åt mig.


Kommentarer
Postat av: FredrikaBremer

Ooh, vilket underbart inlägg! Fler än jag som hyser sådana tankar.



Har du läst "Skönhetsmyten"? Den handlar om hur idealen sett ut i alla tider, vilka krav som legat på kvinnan resp. mannen. Skitschyst bok!



Och det är med rakning och stringtrosor. Jag blir så arg att H&M bara har string till vissa underklädesset. Det hade varit en sak om de haft både vanliga trosor och string men ibland har de bara string och såklart i 99% lycra och 1% elastan. Eww!



Precis, "Jag undrar bara vad ditt one night stand säger när du luktar rutten fisk av svampinfektion. Det är ju grymt fräscht. Och hett. Not." Så himla sant! Har hört många manliga polare som kommit hem med onenightstands som luktat .. apa. Hur kul är det?



Jag själv kan absolut inte tända på en kvinna som är renrakad där nere. Kul o vara på en femåring!

2009-02-05 @ 14:59:14
URL: http://blogg.passagen.se/fredrikabremer/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0