Böcker ger kunskap.

Idag besökte jag en plats som jag älskar men som jag sällan besöker - vårt kära statsbibliotek. Jag gillar verkligen att tassa omkring bland alla böcker, känna lugnet och tystnaden i lokalerna och se alla människor djupt försjunkna i läsandets värld. För att vara lite pretto känns det som om hela byggnaden luktar kunskap som bara ligger och väntar på att någon ska upptäcka den. Varje gång jag är där lovar jag mig själv att jag ska gå dit oftare, kanske sitta där och plugga någon dag eller bara gå dit för att låna en skönlitterär bok for once, någon gång.

Men idag var det juridiska sektionen som gällde. Jag har nämligen tagit tag i vår uppsats som vi ska skriva inom rättsfilosofi och rättshistoria. Jag har fått tilldelat ämnet "FRA - personlig integritet kontra kollektiv säkerhet", vilket jag är ganska nöjd med faktiskt. Det är ganska sjukt fantastiskt att vi har möjligheten att plocka på oss hur många böcker som helst, dra ett litet kort och sedan lunka hem med väskan full - utan att betala ett öre. Jag siktade på att komma hem med i allafall något matnyttigt, men det slutade med att jag pyste hem med halva statsvetenskapshyllan.





Så nästa gång du är på bibblan, spana efter mig bland hyllorna.
Någon gång ska jag.

Kommentarer
Postat av: syss

Jag instämmer! Man (JAG) är alldeles för sällan på bibblan!

2008-09-16 @ 22:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0