Avslutningsfika.

Idag var det min sista dag på myndighetsjobbet och självklart vankades det bak och gofika. Efter många samtal i fikarummet och bak hit och dit kände jag att förväntningarna var höga på mig och jag var lite skraj - kommer jag att leva upp till mitt rykte som den duktiga bagaren? Men efter 15-fikat visade det sig att jag inte hade något att oroa mig för, de sega kolasnittarna och den nyupptäckta fudgekakan gjorde sitt jobb. Och så nu, på allmän begäran från kollegorna - receptet:



Fudgekaka

Botten
300g smör
4,5 dl socker
3 ägg
1.5 dl kakao
6 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver


Själv höllde jag i i alla fall 2 dl kakao (jag menar, kan det bli för mycket choklad?). Smält smör och blanda med socker och ägg som vispats sådär fluffigt och härligt. Blanda de torra varorna och mixa med smeten. Häll ut allt i en långpanna som är klädd i bakplåtspapper, grädda i 15-20min i 175 grader. När den är klar, vänd den upp och ner och låt den svalna.





Glasyr

3 dl grädde
3 dl socker
3 msk ljus sirap
150g blockchoklad
150g smör


Åter igen, mer av det goda än enligt receptet - smälte ner 200g choklad istället, mumma! Koka upp allt utom smöret i 20-25min. Blanda sedan ner smöret och smeta ut över kakan.






Kommentarer
Postat av: elin

men inte lite lyckat och smaskens det såg ut då :9

2009-08-26 @ 02:53:12
URL: http://aspecialmind.blogg.se/
Postat av: Emeliiie

Vill ha!!! Mmm....

2009-08-26 @ 08:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0