Vilken kropp gäller i höst?

Min kropp är tydligen inne nu. På utelistan hamnar "size zero" och det smala idealet, som istället ger plats för de välformade, sunda kurvorna. Tidningar, TV och modebloggare berättar för oss att nu minsann är det bröst och rumpa som gäller och riktiga kvinnliga former. Men seriöst? Det kan inte gå trender i kvinnokroppar! Förväntas vi byta body likt vinter- och vår gardiner eller? Även om jag kan tycka att det är sunt att vi försöker komma ifrån det ohälsosamma pinnsmala kroppsidealet ligger fortfarande grundproblemet kvar - vi får aldrig vara nöjda, aldrig någonsin. Vi ska ständigt förändras, sträva efter något vi inte är. Jag blir faktiskt äcklad,  att kvinnoförtryck i sin renaste form får fortgå utan att det anses konstigt.

Jag önskar att vi kunde komma till insikt,
växa ifrån den här skiten.
Somliga föds kurviga.
Somliga föds trådsmala.
Min rumpa kommer sitta där den sitter,
varesig den betraktas som sjukt inne eller inte.

Kommentarer
Postat av: Skalman

Så länge kvinnor betraktas som objekt kommer det att gå trender i hur de ska se ut och vara...



Sedan tror jag att frågan också är mer komplicerad än så. Samhällen är ju inte statiska, utan kulturella trender kommer alltid att förekomma allt eftersom världen förändras, vilket i sin tur påverkar hur människor (även män, då) försöker vara och se ut. Se bara hur den ökande individualismen sedan 80-talet tillsammans med informationsrevolutionen på 90/00-talet också har gjort hur det numera finns en mycket större diversitet i antalet subkulturer och klädstilar bland både ungdomar och vuxna.

2009-08-14 @ 21:27:11
URL: http://myrmarker.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0