Nougat för julmyset.

I år är det Sanna som har julgodisansvaret. Det är ett uppdrag som jag tar på fullaste allvar. Vad som ska bakas måste noga övervägas för att få den optimala snarrabuffén på julens vardagsrumsbord. Först ut var nougatsnittar. Det är egentligen inte en julgodis utan en kaka, men eftersom den är lite väl mastig för att äta i stora bitar funkar den perfekt i mindre upplagor.



Nougatkaka

9 dl Havregryn
21/2 dl Strösocker
1/2 dl Sirap
3 tsk Bakpulver
1 msk Vaniljsocker
2 msk Vetemjöl
250 gr Smör eller Margarin
250 gr Nougat




Smält smöret och blanda ner allt annat, utan nougaten. Bred ut smeten i en långpanna och ställ in i ugnen på 175 grader i 10-12 minuter. När kakan är färdiggräddad, hyvla över nougaten och låt kakan svalna.




Min kaka skar jag upp i små fyrkanter - perfekt när sockersuget sätter in mitt under Kalle.



Kommentarer
Postat av: Pernilla

De där kakorna är ju fruktansvärt goda... Och äntligen har jag fått receptet på dem! ;-)

2009-12-21 @ 11:09:09
URL: http://cheezes.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0