Lingonparfait för själen.

Saker och ting kan vara nyttigt på olika sätt. Grönsaker och annat liknande är bra för kroppen, medans choklad, glass och bakverk tar hand om själen. Min folosofi är att man liksom behöver få i sig lite av båda för att må bra. Igår var det dags att ta hand om det senare, och vad passar bättre då än en lignonparfait?


Ta 4 äggulor...


...och vispa tillsammans med 1,5 dl florsocker...


...vispa sedan 4 dl vispgrädde hårt och vänd ner tillsammans med äggsmeten.
Rör ner 1,5 dl lingon eller rårörda lingon...


...sedan kommer det som gör just den här parfaiten så sjukt god - kardemumma!
Receptet säger 2 krm men jag brukar ta en hel del mer än så...


...sedan är det bara att hälla ner i en form och ställa in i frysen. Den behöver minst 4-6 timmar på sig för att bli fast.


När det gäller smaksättning går parfait naturligtvis att variera i det oändliga,
men lingon är min personliga favorit.
Busenkelt!



 


Kommentarer
Postat av: Emeliiie

Åh! Det ska bli så gott! :) längta

2009-01-17 @ 15:00:35
Postat av: Jenna

Jag funderar på att prova ditt recept till efterrätt inför imorgon :) Min enda fundering är om den efter att ha blivit fryst kan ställas i kylskåpet eller om den förlorar sin fasthet då? Misstänker det.. Skulle vilja testa receptet, men har ingen frys på jobbet och isf kommer det kanske inte funka denna gång ;/

2009-08-06 @ 09:31:18
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0