Nyttig blogg eller förödande?

Bloggvärlden har verkligen exploderat på senaste tiden, det har väl inget undgått. Åsikterna går isär om vad bloggandet egentligen tillför till samhället. Som utgångspunkt tycker jag att det är bra att det finns forum där alla kan säga sitt och komma till tals. Det kan fungera som en platå för att sprida just sina åsikter och värderingar. Men ett av problemen med dagens bloggande tycker jag är anonymiteten. Vem som helst kan skriva vad som helst om vem som helst, helt utan rädsla att någonsin behöva ställas till svars. Vi lär oss att spy ut åsikter till höger och vänster utan att, när det väl kommer till kritan, behöva stå för dem.

Jag läser en hel del bloggar. Mest är det bak, och matbloggar som intresserar mig, med recept eller andra tips. En och annan "hälsoblogg" har hamnat bland mina favoriter med träningstips och bra info. Många av dessa bloggare vill inspirera till ett hälsosamt liv och ofta är deras bloggar fulla med kunskap som man får serverat på ett silverfat. Det ska vara kul att träna, man ska njuta av mat och kakor dödar inte. Men när jag är och snurrar bland matbloggar halkar ibland in på bloggar som jag tycker har hamnat snett, bloggar som signalerar och förstärker de sjuka ideal vi har i dagens samhälle. Hur man klarar en dag utan mat och stoltserar med det, bilder på tjejer och deras kroppar med tips om hur du uppnår en liknande figur, hets kring träning och "nyttiga" maträtter helt utan perspektiv. Ja, en del bloggar till och med går ut med att de är så kallade "ätstörningsbloggar" och blir ett forum för tjejer med liknande problem. Dessa bloggar påverkar, tro inget annat. Det är skrämmande. Har vi inte nog med sån skit redan? Måste vi trigga varandra?

Men det finns hopp. Jag kom över den här bloggen för ett tag sedan, och läste ett starkt inlägg. Det var otroligt modigt av den här bloggaren att så öppet tala om sitt förflutna. Det här inlägget behövs i kontrast till mycket annan skit som finns i cyperspace. Jag kan inte annat är buga.


Kommentarer
Postat av: Skalman

Jag har valt att ta bort en del gamla inlägg på min blogg sedan jag flyttade till Umeå, för att jag kände att jag angående vissa saker i mitt liv, som jag förut var okej med att skriva ut på nätet, inte längre var helt bekväm med att visa för allmänheten på det sättet. Jag kände helt enkelt att det komplicerade onödigt mycket och att jag inte ville bli stämplad av andra i onödan för något som många har väldigt svårt att förstå sig på.

2009-03-13 @ 15:33:17
URL: http://myrmarker.blogspot.com/
Postat av: Skalman

...där skulle jag inte ha tryckt på "Skicka".



Jag håller med dig om att det är modigt av den bloggaren, och andra med henne, att gå ut så öppet om sitt förflutna, och det kräver en otrolig styrka. Men det fungerar inte för alla, och i mitt fall så känns det bättre sedan jag har tagit bort de inlägg som berörde det i mitt förflutna jag idag är lite obekväm med, för trots att det är en viktig del av mig idag, är det inget jag vill att andra ska associera med mig direkt, utan något jag vill lämna bakom så gott det går och sedan anförtro till folk i enrum, och den stora anledningen till det är väl att jag inte är helt fri från mitt förflutna än.

2009-03-13 @ 15:36:23
URL: http://myrmarker.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0