Adventsfika.

Hej hopp och glad advent allihopa! Mitt adventsfirande började med en dundrandens sovmorgon efter en lång natt i nattvimlet. Smög mig sakta upp efter att ha blivit väckt av att solen lyste in genom fönstret, vandrade ner till närbutiken och inhandlade diverse baktillbehör och glögg.



Till hysteriska jultoner av All I want for christmas is you drog julbaket igång. Den stora godsakshögtiden inleddes med en pepparkaksrulle med lingonfyllning. Det var första gången jag gav mig ann det här receptet. Jag blev ganska nödj med resultatet, men övning ger färdighet. Nästa gång slänger jag i lite extra av kryddorna för att få till lite mer pepparkakssmak. Ett stort hurra för att bakverket är glutenfritt!




Själva rulltårtan:
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk malda kryddnejlikor
4 ägg
2 dl socker

Vispa socker och ägg. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i äggsmeten. Bred ut på ett bakplåtspapper i en långpanna och ställ in i ugnen på 250 grader i knappa 5 min. När botten en klar, vänd upp och ner och dra bort pappret. Låt svalna. 




Fyllning:
1 burk Kesella (10 % à 250 g)
1 1/2 dl rårörda lingon


Blanda och smeta ut på rulltårtsbotten. Och guess what? Rulla ihop!




Hoppas ni haft en lika slapp och myspysig julstart som jag.


Kommentarer
Postat av: Emeliiie

Men! Glutenfritt och jag är inte där... Hmm...

2009-11-29 @ 23:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0