...om inte någon sätter fart.

Nu är det jul igen. Eller? Har jag hört fler gnälla över julen i år än vad jag har hört barn skrika på jobbet. Ingen har någon "julstämning", och menar att allt bara är stress och handel. Men jag undrar när fick vi för oss att julstämning serveras på silverfat?

När vi var små började vi sjunga julsånger i November, vika smällkarameller i tidig December och peppade inför julen framför julkalendern varje morgon. Men nu är vi faktiskt vuxna och mogna nog att ta ansvar för vår egen julstämning. Lilla Ida sjunger "du ska inte tro det blir sommar förrän någon sätter fart". Detta tycker jag gäller även julen i allra högsta grad. Varför förväntar vi oss att allt runt omkring ska ge oss julstämning när vi gör nada för att uppnå den själv? Det är ingen annan som hänger upp stjärnan i köksfönstret, bakar pepparkakorna, serverar varma lussebullar med mjölk, kokar upp glöggen eller sätter på en mysig julskiva på mörka mornar - det ligger eget ansvar. Hello, wake up, lite aktivitet krävs.

Själv har jag peppat sedan 1 december med allt vad julen hör till. Senast ikväll bäddade jag ner mig i soffan med lite glöggte och såg på Polar expressen. Lovely!

image85

Kommentarer
Postat av: underbaraclara

AMEN!

2007-12-19 @ 23:52:33
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: annelie

ack så sant. det som är lite trist är att jag har gjort allt det där och lite till, men så har det varit tjafs och krafs som har tagit fokus från det jag så gärna vill leva i. jag hoppas dock att helgens återseende med min fina familj ska plocka fram den bekanta känslan av jul i mig.

2007-12-20 @ 12:41:11
URL: http://annelufs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0