Cat-fight = underhållning?

Jag såg här om kvällen kanske världens sämsta TV-program genom tiderna, Ranking the stars. Upplägget ser ut som så att tio kändistjejer sitter i en panel och ska lista varandra efter en viss egenskap. Första egenskapen var "ego". Alla funderar, skriver och lägger ner pennorna. En kändis drar nitlotten och får gå fram till programledaren och läsa upp sin lista. Samtal, pladder och framför allt spydiga kommentarer fyller vår TV-ruta. Vem har rankar vem högst? Vem tycker att vem är lite väl ego?

Smöriga och innehållslösa motivationer till dem som blir kallade "minst ego", komplimanger som känns lika framkrystade och bakgrundsfria som  när en moderaterna kallar sig för ett feministiskt parti. Falska leenden från kvinnan som just blivit framröstad som "mest ego", som skrattar och säger att det säkert stämmer men som sedan lunkar hem med en klump i magen. En totalt vidrig tanke.

Jag tror de flesta tjejer har upplevt de knivar man fått i ryggen av andra tjejer, varesig det kommit från nära kompisens skitsnack under uppväxten eller onda blickar från tjejen i parallellklassen. Det har varit en naturlig del i att vara tjej. Vi har en förmåga att bryta ner och titta snett på varandra istället för att backa upp och peppa som vi egentligen borde göra. Är det här någonting som TV vill sporra? Är det verkligen bra underhållning? Jag blir äcklad. Vi tjejer borde hålla ihop och kämpa tillsammans istället för att kasta sten på varandra. Vi borde applådera, berömma, dunka varandra i ryggen och säga "Fasen vad du är grym!!". Våga prata, gräva ner stridsyxan och nära oss med ett leende.

Jag efterlyser mer systerskap - det är vad välden behöver.

Kommentarer
Postat av: klara j-r

precis min åsikt också!

2007-10-24 @ 08:49:59
URL: http://nomi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0