Inspiration lagom till helgen.

Igår hade vi en gästföreläsare. Jag brukar inte gå på dem för jag tycker ofta att det bara är massa högt uppsatta juristfjantar som står och för 3h-resonemang som inte en student orkar lyssna på. Men igår var det en person som jag bara inte kunde låta bli - Thomas Bodstöm.

I en oerhört överlastad hörsal svepte han in och bara var suverän! Han talade om hans olika juristroller genom livet, som biträdande jurist, advokat och inte minst hans regeringsuppdrag som justitieminister. Hur vikigt det är att behålla min personlighet även som jurist och att det alltid lönar sig att vara sig själv även i en yrkesroll. Hur viktigt det är att våga göra fel och säga fel - annars blir vi bara ett gäng fega jurister i Sverige som inte bidrar med ett skit till utveckligen. Våga ta ställning och säga sitt i frågor. Att välja sina strider. Ingen orkar gå in i kamp mot alla i alla frågor, och de som försöker stupar längst vägen. Men, de strider man väljer, de ska man vinna! Jag har inte känt mig så motiverad sedan jag var och hälsa på på JämO i sthlm. Det var utan tvekan veckans bäst spenderade 45 minuter.

Nu är det helg. Tack för det. Lägenheten doftar såpa, en kopp te i handen och lite jazz, kan det börja bättre?

Kommentarer
Postat av: Jannice

Ja, han var och föreläste i Gbg i våras också. Fast jag tyckte att han var lite för konservativ för min juristsmak... Men rätt bra iaf :).

2007-09-25 @ 11:33:43
URL: http://www.videogameheart.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0