"Nu är det konsumtion igen, och konsumtionen varar fram till påska.."?

Jag förstår mig inte på all denna julhandel. Varför cirkulerar julen kring konsumtion? På jobbet står jag hela dagarna och ser på när kunderna fyller sina vagnar med varor, den ena spräpet efter det andra. Det är tydligt att det handlar om mängd och inte kvalitet. Istället för att köpa en bra sak som håller i generationer köper de elva småsaker som går sönder, tappas bort eller bara läggs på hög. Att det skulle råda en finanskris ser jag inga tecken på. Varför har julen blivit årets stora konsumtionstid? Varför handlar vi oss stressade, panka och utmattade? Har inte diskussionen om klimatförändringarna lärt oss någonting om vårt sätt att leva?

I min familj har vi tröttnat på den tillvaron och insett att julklapparna mer handlar om att sitta och byta pengar än att ge något med eftertanke. Därför har vi sedan några år kört med "Secret Santa". Reglerna är enkla - alla drar en lott med ett namn till vilken man ska inhandla en julklapp. Alla får alltså ett paket var och har bara ett paket att inhandla, vilket innebär att man kan lägga ner lite tid på att verkligen fundera ut någonting bra. Jag väljer en nedvarvad familj på jul framför alla klappar i världen. Det är så himla skönt! Ingen stress, mindre stryk på miljön och en lugnare julafton är resultatet.


Någon som har förstått det här är Karl Bertil Jonsson. Han tar från de som har i överflöd och ger till de som behöver. Han är min julhjälte!





Nej, våga skära ner på klapphetsen. Våga vila under julhelgen. Våga uttrycka din uppskattning till någon på annat sätt än genom två tröjor från HM och en DVD-box från CDON. Det tänker jag göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0