Ett skitresultat.

Jag vet inte vad jag ska säga. Det första jag gjorde imorse var att slänga mig på datorn för att se efter hur det gått. Men vilket flopp. Seriöst Sverige, vad var det här för skitval egentligen?

Moderata Samlingspartiet: 18,8 % (4)
Centerpartiet: 5,5 % (1)
Folkpartiet liberalerna: 13,6 % (3)
Kristdemokraterna: 4,7 % (1)


Socialdemokratiska Arbetarepartiet: 24,6 % (5)
Vänsterpartiet 5,6 % (1)
Miljöpartiet de gröna: 10,9 % (2)


Piratpartiet 7,1 % (1)
Junilistan: 3,6 % (-)
Feministiskt initiativ: 2,2 % (-)
Sverigedemokraterna: 3,3 % (-)

Övriga: 0,2 %

(från www.dn.se)

Jag kan inte annat än beklaga att vi ska skicka massa blåisar till Europaparlamentet. Och piratpartiet, hello? Ska vi sitta i parlamentet med en sakfråga om immaterialrätt när vi kanske borde lägga krut på lite mer centrala frågor? Vänsters dåliga siffror är skrämmande och ett stort bakslag för oss som faktiskt är för ett klasslöst samhälle, kampen mot jämställdhet och en samhälle där vi håller varandra om ryggen. Nej, sorry, det blev inte så den här gången. En positiv utveckling är Miljöpartiets klättrande siffror. Även om jag inte håller på de gröna visar det att svenskarna börjar bry sig om vår miljö. Sedan kan jag bara gratulera F! för ett bra resultat. Det känns kul att er politik börjar tas på allvar.



Min hemort bjöd inte på några gladare siffror.
Men det är väl folkets röst, eller?
Med ett röstdeltagande på 43,8%vet jag knappt om man kan komma med det argumentet.
Nej, vi i Vänstern tar igen i riksdagsvalet, vänta ni bara!

Kommentarer
Postat av: mum

Håller med. Vart är vi på väg, kan man undra.

2009-06-10 @ 14:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0