Brrrr...brrrr...brrr...

Jag ska klaga lite nu. Jag fryser ihjäl! Ja, det är sant. I morse låg det frost på gatan när jag traskade till universietet, men trots det är det inte ute man fryser, det är inomhus som man lider. För av någon dum anledning har de inte isolerade hus i Nya Zeeland. I mitt rum är det 7 grader om mornarna och kvällarna, det är inte ett skämt. När jag andas kommer det moln ur munnen. Man lär sig liksom att planera sitt liv efter kylan. Att sitta hemma och plugga är otänkbart, bibblan är i alla fall så pass varmt att du kan hänga av dig jackan. Alla lagar mat samtidigt för annars går det knappt att få igång spisen. Om vi ska se film måste varmfläkten på minst en timme innan för att det överhuvudtaget ska gå att vistas i köket. Man vänjer sig vid att alltid gå omslingrad i en sovsäck. Duscha gör du så nära inpå sängdags att du fortfarande är varm men att håret hunnit torka, annars har du en tuff natt framför dig. Om du ska över till en kompis är din första tanke när du väljer kläder "hmm...undra hur varmt det är där".

Den stora utmaningen under dagen är att göra sig i ordning inför natten. Steg ett är att klä på sig. Jag sover i två pyamaser, vanliga sockar och raggsockar, en polotröja utanpå pyamansskjortorna och sedan en till tröja på det. Vantar är ett måste. Steg två är att organisera sängen. Sovsäcken måste värmas upp med mitt lilla heater 10 minuter innan sängdags, sedan är det dags för filten och slutligen täcket på toppen.  Steg tre är att hinna ner i sängen medan allt fortfarande är varmt.






I början gick det bra, men nu är jag faktiskt less. Tre av mina fingrar och en tå har svällt och värker för att de varit "over cold for too long". Jag vill inte gå omkring hemma med två tröjor, långkalsonger under byxorna, vantar och två halsdukar. Jag vill kunna krypa ner i en varm och go säng utan att oroa mig för om det kommer bli en olidlig natt eller inte. Jag vill inte behöva sitta framför datorn i en sovsäck för att inte frysa häcken av mig. Jag tycker inte att det är normalt att raggningsrepliken "I have got a great heater in my room.." faktiskt fungerar. Nej, det här är inte kul. Jag vill hem till värmen.

Kommentarer
Postat av: camilla

Hej Hej. Självklart får du länka till mej, då ska jag göra detsamma:). Måste bara fråga, den klänningen du har på dig på den lilla bilden i din profil på högersidan, har du möjligtvis lust å säga vart den e köpt;)? den e underbar.



Kram

2009-05-26 @ 23:12:00
URL: http://osloliv.blogg.no
Postat av: camilla

Hej Hej. Självklart får du länka till mej, då ska jag göra detsamma:). Måste bara fråga, den klänningen du har på dig på den lilla bilden i din profil på högersidan, har du möjligtvis lust å säga vart den e köpt;)? den e underbar.



Kram

2009-05-26 @ 23:12:58
URL: http://osloliv.blogg.no
Postat av: Sanna

Tackar :)

Klänningen kommer ifrån Gina Tricot och jag köpte den i höstas. Håll utkik, kanske finns den kvar!

2009-05-27 @ 02:18:40
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är helt okej, för att inte säga nästan nödvändigt, att klaga när det är sju grader inomhus. Det låter vansinnigt... vad gör nyazeeländarna själva (förutom delad kroppsvärme alltså)?



Och du är så välkommen hem till varma Sverige så - det ligger ungefär på samma ställe som då du åkte.

2009-05-27 @ 21:18:58
URL: http://lyckaliten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kom hem till mamma, så skall jag linda in dig i en luddig filt!

2009-05-27 @ 21:27:04
Postat av: Jessica

Hua, det låter inget vidare att gå och frysa hela tiden.



Skickar lite värme från Sverige och hoppas du får en bra dag!

2009-05-28 @ 10:04:01
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0