Lättare = godare?


Igår kväll var min lycka gjord; knytkalas med jobbet och jag fick ansvaret för efterrrätten. Yes, jag får en mycket bra anledning att baka! Efter noga avvägningar bestämde jag mig för två simpla, men ack så goda, sötsaker som dukades fram. Det första var någon som blivit lite av min specialare bland vännerna - lingonparfait. Mumsig, somring men mycket karaktär.



Den andra formen fylldes med en cheesecake-glass. För ett tag sedan lagade jag en middag åt en vän som viktväktade vilket gjorde att jag fick testa lite nya recept. Till dessert ställde jag då fram denna smalare variant på cheesecake, och jag tycker faktiskt att den är snäppet vassare än den "vanliga" varianten. Kesellan ger kakan en syrligare smak och känns inte lika mastig och "tung". Jag som annars är mycket skeptisk mot nyttigare varianter av sött och snask blev klart överraskad och det blev lite av en nyfavorit.



3 ägg (delade i vita och gula)
1,5 dl strösocker
100 g philadelphia ost naturell
1 burk kesella
1 tsk vaniljsocker
Digestivekex


Vispa äggulor och socker fluffigt.
Blanda ner osten och kesellan.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.
Smula ner kexen i botten på en form med löstagbar kant.
Häll på smuten och låt stå i frysen i minst 12 timmar.
Plocka fram några minuter innan servering.

Kommentarer
Postat av: Jenna

Lingonparfait lät riktigt spännande. Har aldrig ätit något sådant :) Det måste jag nog prova laga till efterrätt någon gång!

2009-07-17 @ 18:07:17
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0