Swedish dessert.


Gårdagens snöväder och veckans tentapluggande krävde en myskväll. Bestämde mig för att bjuda mina rumskompisar från Nya Zeeland, Kanada och USA på något svenskt, varmt och gott - smulpaj! Det var så kul att se deras spänning i ögonen när jag kladdade runt i skålen, spred mjöl över hela golvet och kvittrade på svenska melodier. När doften av varm paj spred sig kröp de ut ur sina rum (och även en och annan granne) och strök över formen som dammsugare. Och hur lät deras uttalande? Gooood!! It is soooo good!! Tackar. Efter att jag förklarat att det egentligen ingår i konceptet att bären ska plockas för hand i skogen och sedan avnjutas i solen tyckte det att det var superexotiskt.

Men är det inte så att vi glömme bort hur fantastiskt god en vanlig, enkel smulpaj är? Men vanlijvispen jag till och med lyckats hitta kände jag mig lite som hemma. Jag har sedan tidigare en favoritblåbärspaj, men igår gjorde smulisen come back i mitt liv.




3dl mjöl
3dl havregryn
200g smör eller margarin

Blåbär (+ blåbärssylt om man vill ha det lite sötare)


 

Kan det bli lättare?

Kommentarer
Postat av: Jenna

Smulpaj är underbart, enkelt och bäst :)

2009-06-18 @ 08:50:01
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0