Spinningskapande.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - att vara träningsinstruktör är världens bästa jobb!  Det spelar ingen roll hur trött jag är, mina pass är mina lyckopiller varje gång. Det handlar inte bara om träning, utan det är hela konceptet med allt i från utmaningen att motivera till att göra den där sista repititionen till den sociala biten innan och efter passen. Att få vara en del av deltagarnas veckorutin känns lite som en ära och känslan av att lyckats få träningshataren att komma tillbaka nästa vecka är en något extra. Att stå där uppe på scenen och se när 95 personer följer minsta rörelse, det ger en enorm kick vill jag lova. Vi får ofta höra att vi ska sätta upp mål för oss själva som instruktörer för att utvecklas och bli ännu vassare. Mitt mål är givet - varje deltagarna ska må lite bätter när de lämnar träningssalen än vad de gjorde när de kom, då har jag lyckats!



Det var över 5 månader jag fick leva ut min instruktörsådra och det börjar kännas, abstinensen börjar göra sig synlig. Varje gång jag hör en remix av bleeding love vill jag pumpa igång och när E-type dundrar i iPoden påväg till Otagos studentgym jag gör nästan en frivändning av bara farten. Mina fötter bara längtar efter spinningdojorna och jag efter att få svettas livet ur mig på sadeln. Just nu sitter jag och filar på ett sprillans nytt spinningpass som ska sparka igång i juli. Som deltagare trodde jag att det skulle vara den lättaste saken i världen att sätta ihop ett cykelpass som är så bra att benen bara vill trampa av sig själv. Men nu när det faktiskt rör sig om verklighet känns det inte fullt lika enkelt. Ska jag satsa på en viss typ av musik i mitt pass? Eller ska jag blanda hej vilt? Ska jag bygga upp passet på tre eller fyra backar eller köra på loop-konceptet? Ska vilan framstå som frivillig eller ska jag som instruktör uppmana till nedvarvning mellan utmaningarna? Hur hårt ska passet vara? Vilken är min målgrupp? Kan det bli för mycket av det goda?



Så min fråga är helt enkelt - finns det några spinnare där ute som har några förslag? Vad definierar ett bra spinningpass? Vad motiverar dig? Vad får dig att trampa vidare trots att benen inte vill annat än att sluta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0