Stockholms sju dödssynder - del 5.

Synd nr 5 - snacka lidingö-språk fast du inte är Lidingöbo.

Stockholmskan låter för det otränade örat lika, men tydligen så föreligger det stora skillnader i hur man pratar beroende i vilket statsdel du är bosatt. 08:ornas dialekt beskrivs ofta som dryg och med lite känsla av överlägsenhet. Men den mest fruktade av alla är trots allt lidingöstockholmskan. Den har liksom kommit att bli en myt landet runt. Jag har lärrt mig att det en helt okej att köra på snacket om du faktiskt kommer därifrån, men att börja "lidingöpipa" när du inte har en endaste koppling till stället, det är inte alls bra. Det har fått lite samma stämpel som "Madonna-syndromet", att någon smittas lite väl fort av det som anses lite finare och bättre. Så nej, nej Sanna, släpp direkt tanken att lägga på dig något sånt. Inte acceptabelt.



Del 1.
Del 2.
Del 3.
Del 4.


Kommentarer
Postat av: Emilies Skafferi

Tror inte att den glöggen är något för mig, då jag inte gillar hjortron, annars är det kul med lite olika smaker tycker jag.

För mig låter alla stockholmare lika:)

2009-10-29 @ 21:15:48
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0